Manifesto

Standard

Normlar. Toplumsal yapilar. Gelir gruplari. Gelenekler. Orf ve adetler. Ayiplar. Gunahlar. Yasaklar. Ve digerleri.

Demiyorum ki, kirin zincinlerinizi, kurtarin kendinizi kendi hapishanelerinizden. Demiyorum ki, ayiplarla gunahlarla yasayin. Demiyorum ki, kurtulun tabularinizdan. Kurtulun kendi yarattiginiz cehenneminizden. Fiziksel degil fakat dusunsel yarattiginiz demir parmakliklarinizdan kurtulun demiyorum. Kendinizce vardir aciklamalariniz elbet. Vardir bir nedeniniz o parmakliklar ardina saklanmakta. Saklanmak da degil bu belki. Belki kendinize yarattiginiz rahat alandir orasi. Belki cikmaktan korktugunuz bir bilinmeyen dunyadan ise, tanidik oldugunuz bir yerde olmaktir tercihiniz. Belki o sinirlardir sizi mutlu eden. Cok fazla bilinmeyenin oldugu, sonunun olmadigi senaryolarla basa cikmaktansa, tanimadik insanlara maruz kalmaktansa, bildiginiz, tanidiginiz, sonu olan hikayelerde olmak istiyorsunuzdur.

Bana gelirsek, kendime yarattigim ne bir cehennem ne de sinirlarini cizdigim bir hikaye var. Dusunsenize, elinize sonsuz yaprakli bir defter verilmis, hic bir kural olmadan yazip cizme ozgurlugunuz var. Kimisi buna kader, kimisi de kismet diyor. Ben ikisini de demiyorum. Ne kader ne kismet. Ama ne kadar da sinirsiz olsun isterseniz isteyin, kapana kisildiginiz mutlaka bir yer var. Mesela o sinirsizligin bir defter olmasi gibi dusunun bunu. Yazim kurallari, formatlar, dil zorunlulugu ya da sekil zorunlulugu, yazilan kalemin renk ozelligi yok. Sadece, siz ve sizin hikayenizin yazildigi bir defter dusunun. Kendi hikayeniz. Hayatiniz. Benim defterim de kabarik biraz. Donemlere ayrilmis. Kendi icinde donemsel karsilastirilmalar calismalar yapilabilir uzerinde. Ama guzel tarafi da, surekli yazacak bir seylerin olmasi.

Oyle bir donem dusunun ki, planlar programlar ve 5 yillik kalkinma amaclari ve gerecleriyle dolu. Her adimi hesaplanmis, her satiri dizayn edilmis, her hamlesi ongorulmus. Butun arac ve gerecleri duzene koyulmus, butun taktikler gozden gecirilmis. Sinirlari belli, aktorleri belirlenmis, destinasyonlari cizilmis, yol haritasi yapilmis. Tam bir kullanim klavuzu seklinde tasarlanmis bir donem. Ve, guzel yani da, tikir tikir islemis olmasi.

Ama sonra oyle bir donem dusunun ki, ne bir belirlenmis plan, ne bir hareket saati belli olan destinasyon, hareket saatini birak, destinasyonun kendisinin belli olmadigi bir duzen – ona da duzen denirse tabi – tam bir kaos ortami! Tutunamamak degil aslinda, tam tersi, ufacik bir seye bile tutunabilme kabiliyeti. Fakat, duzenden kacan bir insan icin bile bu kadar duzensizligin fazla geldigi bir donem dusunun.

Sonra da digerlerini dusunun. Kiyaslamayin. Karsilastirmayin. Sadece digerlerini dusunun ve kendinizin bu ortalamadan nasil saptigini dusunun. O ortalamadan ne farkiniz oldugunu dusunun; yasiniz, sac renginiz, egitim seviyeniz, aile durumunuz, gelir dagilim grubunuz, geldiginiz ya da yasadiginiz cografya, konustugunuz dil, profesyonel ve kisisel beklentileriniz, kardes sayiniz, kilonuz, boyunuz, ilgi alanlariniz, arkadas cevreniz. (Su listeyi oyle pislik uzatirim ki, erindim, telefondan yaziyorum entry’nin geri kalanini o yuzden, neyse devam.)

Hic biri onemli degil aslinda. Onemli ama sizin sandiginiz kadar da degil. Tek onemli olan zamanlamaniz. Cok da iyimser ve motive edici bir insan olabilirim; cok da karamsar ve icinizi karartacak bir insanda. Buna da bir kac ay oncesinden bu zamana kadar iletisim halinde oldugum bir arkadasimla olan maillesmelerimi okuyunca rastliyorum. Oyle bir pozitif ve mantik cercevesinde motive eden bir insan, birden kendini surekli sorgulayan ve hata bulmaya calisan bir insana dogru surukleniyor. Bu evrim henuz tamamlanmadi. Cunku ben cok mutsuz olamayacak kadar cok mutlu olmus bir insanim sanirim.

Yine denk geliyorum, okuyorum, zamanlama diyor. Elbet bir gun.

O degil, bir de Nisan geldi.

I-na-na-mi-yo-rum!

He bahar guzeldir, asik olsun. Oteki baharda ayrilirsiniz. Ask da cok abartiliyor bazen. (saka ya da ciddi, ben de bilmiyorum su ruh halimde aski nasil yorumlayacagimi.)

Operim.

r.

 

Leave a Reply

